tisdag 14 februari 2012

"Jag hade köpt en ny dyr....

...vinterjacka i en affär som hade speciellt urval av kläder. Jag var alltså ganska ensam om att ha denna jacka. Men när jag sedan en morgon stod där ensam vid övergångsstället, så såg jag en annan ensam man på andra sidan övergångsstället med exakt samma jacka. Där stod vi mitt i Stockholm ensamma vid en korsning med samma jacka. När vi sedan passerade varandra på övergångsstället kände jag att jag var tvungen säga Hej Hej! Mannen bara stirrade tillbaka. Av någon anledning kände jag tillhörighet med denna mannen bara för att vi hade samma ovanliga jacka!"
Detta hörde jag berättat av Roger Nordin som är ankare i Rix Morgonzoo. Han är väldigt stel och korrekt så historien blev otroligt kul och man kunde se scenariot framför sig.
Jag hade sedan detta samtalet med en klient. Vi pratade om olika grupp-tillhörighet. När är man en grupp och hur många olika grupper tillhör man? Min klient, som är gift med en tjej från Indonesien, berättade att om dom  möter ett annat par på stan med samma konstellation så hälsar mannen på honom. Bara för att dom båda har fruar från Asien! Jag frågade honom om han hälsade tillbaka eller höll sig undan denna påtvingade grupptillhörighet. Jo, jag hälsar tillbaka. Man dras liksom in i det, och hälsar utan att egentligen veta varför, sa han. Jag tycker att detta är otroligt fascinerande och underhållande på ett sätt. Alla som kör husvagn-husvagn hälsar. Husbil-husbil hälsar. Motorcykel-motorcykel hälsar. Vi finner en tillhörighet, en gemenskap med andra bara för att vi gillar samma saker eller har samma hobby. Resten av personligheten vet vi inget om, vi kanske t.o.m ogillar personens värderingar och beteende. Det roliga är att en husbil inte hälsar på en husvagn. Vi som  kört mycket husbil nere i Europa har märkt detta. Som inom en grupp finns det sedan subgrupper. 
På en arbetsplats bildar tex skitsnackarna en grupp. De positiva en grupp. Motionärerna en grupp. Stegräknarna en grupp. Rökarna en grupp. Blir en skitsnackare sedan trött på skitsnacket och vill försöka förändra sina gruppkompisar blir personen utstött ur gruppen och därmed utsedd som syndabock. Fågelmamman kastar ut den svaga fågelungen ur boet.
Vi kan tillhöra en grupp på arbetet, en grupp i byn eller staden där vi bor. Vi tillhör en grupp bland vännerna och en grupp på Friskis. Vi är med i kvinnogruppen, mammagruppen, vi-som-cyklar-till-skolan-gruppen, akademiker-gruppen, lågutbildade-gruppen, fina-bilar-gruppen, nybyggda-hus-gruppen, allergigruppen och ambitiös-gruppen.
Likadant med stereotyper. Vi ser en person, sätter in honom/henne i ett fack. Dömer. Analyserar. Sammanfattar och gör vår slutsats på hur hon/han fungerar. Likaså om du är på fest eller tillställning så hittar du snabbt som ögat likasinnade att hänga med. Detta har jag gjort mängder av gånger. Lika många gånger har jag också sedan bytt stereotypgrupp för att jag valde fel. "Min" grupp var tråkig. Men det kanske säger mer om mej än om gruppen....

C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar