tisdag 29 maj 2012

Mål...





...inriktad. Är det viktigt att alltid ha ett mål? Nu menar jag inte morgonmål eller fotbollsmål, :-)) utan delmål i de små sakerna du gör. Dvs att alltid sträva framåt. Att aldrig vara bakåtsträvare eller stillastående.

Mål med dina barn, att de ska bli väluppfostrade och harmoniska.
Mål med din vikt, att behålla den du har, gå upp eller gå ner lite till.
Mål med dina studier, att bli godkänd eller t.o.m väl godkänd.
Mål med löneförhandlingen, minst 2000 extra i månaden.
Mål med löpträningen, att alltid förbättra din tid.
Mål med karriärstegen, att vara chef inom 5 år.
Mål med att finna balans.
Mål med livet.

För mej tippar balansbrädan över redan här. Delen med mål känns betydlig större än delen som är stillastående. Det blir ingen balans i målet.

Ändå tror jag att det är bra med mål. Kanske beror det mest på hur jag fungerar, och inte hur du fungerar. Kanske beror det på att du är nöjd med din balans, vilket i sin tur inte behöver innebär att du är stillastående.
Men ibland leker jag med tanken på en lugn joggingtur utan målet att springa på 5,50 min/km. Att sitta hemma och glo en dag utan att prestera och utföra något. Visst hade det varit skönt?

Är det behaglighetsberusningen som gör att vi måste ha mål? Att det är känslan av att ha uppnått målet som är beroendeframkallande och extremt len. För utan mål uppnår du inte det du vill i livet, och vad är då meningen med livet om du lämnar det stillastående?
Ändå känner vi oftast mindre respekt för personer utan mål. Vi tycker de är tråkiga och lynniga. Stillastående och t.o.m bakåtsträvande. Detta är självklart vår stereotyp av de utan mål.
Men jösses amalia, vad gött det måste vara att bara vara nöjd!!
Att nöja sig med 7 min/km.
Att låta barnen bara vara.
Att acceptera en ok lön.
Att vara nöjd med att inte ha en karriär.
Att bli betygslös men full av ny kunskap.
Att pendla i vikt, men njuta av livets smörgåsbord.

Detta är inte jag, vilket är helt irrelevant. Målet borde alltid vara att finna balans! Yin & Yang - Kriget mellan det goda och det onda. Svart & vitt. Kvinnligt & manligt. Den perfekta balansen i cirkeln.
Mitt mål är att inte ha ett mål med allt jag gör. Detta leder bara till frustration och irritation när målet inte uppfylls eller uppnås.
Frustration kontra berusningen av måluppfyllelse.
A tough one.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar