tisdag 20 december 2011

Det tar 22 sekunder...

...att bli fullständigt rosenrasande! 
22 sekunder från neutral till raseri. Det sura i karamellen är att det tar 45 minuter att bli lugn igen...
Tänk vilka resurser det krävs för kroppen att uppnå fullkomligt raseri på 22 sekunder, och att sedan stänga ner vulkanen på 45 minuter. Inte konstigt att man är helt slut efter ett bråk...


Ursprungligen finns det nio grundkänslor hos människan.
Varav sex stycken är negativa. Forskningen påstår att detta beror på ren överlevnad way way back. Herren skapade oss full av attack och kraft för att motstå alla hot som fanns kring oss. Idag känns det lite deppigt att dessa grundkänslor utgörs av 70% negativitet.  Känslorna är:
Glädje - Djärvhet - Tillgivenhet - Avsky - Sorg - Rädsla - Hat - Beundran - Frid.
Dessa är ursprungskänslorna. Vilka är dina sex negativa känslor?


Idag talar vi mer om sex grundkänslor som ALLA har. Oavsett kultur. Dessa gillar jag mer, känns inte så svårförstådda. Man känner liksom igen sig i alla dessa.
De är Glädje - Sorg - Ilska - Förvåning - Avsky - Rädsla. 
Dessa känslor finns tydligen även hos djur som hund, apa och andra högtstående däggdjur. 
Men visst, här är det väl bara Glädje som är den renodlade uppåtkällan... Inte så muntert. He he, se nu var jag negativ!! Opps! Det kommer bara av sig själv. Mög!


Känns som Oprupbacken efter 12 mil runt Ringsjön, eller killerbacken i Lindingö-loppet efter 3 mil, att ta sig förbi dessa negativa känslor som ligger djupt begravda i våra celler. Hur ska man klara det? Allt vi får är lite Glädje... Kanske en smula förvåning. Annars får vi kämpa emot Herr Sorg, Diktatorn Ilska, President Avsky och Kung Rädsla. Ja, då kommer lilla Fru Glädje med sin bebis Förvåning och ska försöka få kungariket att ändra sina tankar så att solen återigen kan lysa över de mörkas dal.
Kan denna saga verkligen sluta bra...
Det ger mej mer förståelse till varför många hellre klär sig i svart än vitt. Det är den spontana känslan som styr och det förstå man ju lätt, efter min lilla presentation, att det inte är Fru Glädje som vinner den kampen.


Nä, under 2012 ska jag rusta för krig! Må alla onda kungar och ledare gå under! Jag ska göda, uppmuntra, heja & utrusta  Fru Glädje och lilla Förvåning till kampen om positivt tänkande. Jag ska räkna till 22 när jag blir arg så att Diktatorn Ilska försvinner. President Avsky ska bli luft. Hans namn ska aldrig mer nämnas.
Jag ska ta kronan från Kung Rädsla och låta Herr Sorg gå tillbaka till sin grav...


C.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar