tisdag 12 juli 2011

Att säga Farväl...

Ofta kommer klienter in till mig med magbesvär. Ont i magen kan te sig på många olika sätt.
Magkatarr, svullen i magen, lös i magen, hård i magen, bubblig i magen mm
I Traditionell Kinesisk Medicin (TCM) jobbar jag med just detta. Obalanser i kroppen.
Enligt kineserna beror obalans i tjocktarmen på "bristen på att kunna säga farväl". Att inte kunna separera.
Separera från dåliga känslor & minnen som maler i huvudet eller kroppen. Separera från en vän eller livskamrat som inte behandlar dej väl. Separera från ett arbete som suger all energi & lust ur dej. Till och med att inte kunna separera från saker. Allt detta tar bort energin från tjocktarmen. Tarmen är ett tömningsorgan = ut med skiten!
För visst har du haft känslan av orolig magen inför ett obehagligt möte eller ett spontant möte med en person du inte vill träffa? Magen visar alltid vägen till dina rätta beslut! Du måste bara öppna upp dina kanaler till din egen intuition. Magen är vår kista där allt ligger begravt. Alla känslor & minnen.
Det bästa medicinen till en bra mage är att separera. Släng allt skräp du inte behöver. Gör dej av med personer som trycker ner dej, och gör upp det förflutna. Acceptera och gå vidare, eller ta tjuren vid hornen.
Min magen är mitt allt. Utan den hade jag gjort många dåliga beslut. Min mage är precis som detta ovan. Jag lovar, det funkar!
Har du magkatarr, dvs smärta i övre delen av magen, ja då har du för mycket hetta i kroppen. All infektion beror på hetta. Detta tar vi vid ett annat tillfälle. Kort sagt - hetta = för mycket stress, dålig mat, för mycket kaffe & alkohol och för lite sömn.
Den kinesiska medicinen är oändlig. Och ack, så så intressant. När man väl har fått kläm på hetta, fukt, eld och vatten och allt därtill, är det lätt att förstå varför man reagerar som man gör.

Jag lovar, TCM kommer vi att återkomma till ofta i denna blogg!

Så, glöm inte att ta Farväl till gammalt groll eller gör upp och eliminera!

Dags att bege sig ut i sommarsolen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar