onsdag 13 juli 2011

Sommar-Regn...

Visst är doften av sommar-regn helt underbar? Jag kommer ihåg när jag första gången kände doften av sommar-regn. Jag gick en TCM utbildning i Köpenhamn och cyklade från flygbåtarna till skolan i ösregn! På vägen mötte jag min lärare, som alltid var harmonisk och balanserad, "Usch, vilket väder skrek jag". Jeremy som var från Australien sa "No, not at all. Feel the smell of lovely summer-rain". Då förstod jag vad han menade, och jag tog två djupa andetag och kände den varma, ljuva doften av regn som möter den heta asfalten. Sedan den dagen har jag aldrig klagat över sommar-regn.
Regniga dagar är mysdagar! Visst, man blir trött och slö, men varför är det fel? Om man har semester dvs. Annars kan det vara klart besvärande, men ändå...man behöver inte alltid vara överladdad!

Så, hur mår du annars? Jag menar inte kallprat "Hur e läget?". Utan Hur-mår-du-på-riktigt-prat?
En fråga som snabbt passeras annars. "Allt väl?", frågar man snabbt på Ica. "Ja, ja det e ok. Lite mycket nu bara", är det vanligaste svaret. Vad menar man med det egentligen?
Lite mycket nu.... Varför har man Lite mycket? Säger man det för att visa att man är Bizzy Bizzy, eller att man är en Ja-sägare? Är det inne att vara upptagen, och ha mycket omkring sig? Eller är det helt enkelt så att vi alla tävlar med varandra, och ekorrhjulet spinner på i en sjudundrans fart. Vi kommer liksom inte fram till slutet. Hur hårt vi än försöker så tar det ALDRIG slut. På vägen drar vi på oss nya måsten, och så spinner det på ytterligare. Tänk om vi istället hade avslutat en sak, innan vi påbörjade en ny?
En sak som jag med säkerhet vet iallafall, är att det aldrig blir bättre av sig självt.Vi väntar och väntar...men när vi väl kommit dit ser det exakt likadant ut. Stressen är detsamma, tröttheten likaså och det som såg så mycket ljusare ut där längre fram var nästan bara mörkare. Man kan inte gå att vänta på att livet ska bli bättre!! Man måste agera, känna viljan att göra det och tänka positivt. Om något i ditt liv inte fungerar, så måste det ändras. Det är bara du själv som kan göra det! Kan du inte, går du till mej för lite coaching.  :-))

Så på med regnkläderna, och ut och känn doften av sommar-regn! Klaga inte på att blommorna och träden får sin näring, fåglarna får sitt vattenbad och dina fina fina regnkläder kommer till använding!
En dag att mysa, andas och ladda. Resten kan du göra en annan dag. För du vet, den dagen kommer den med!

C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar