tisdag 23 augusti 2011

Frihet i en liten ask...

Igår var en usel dag. Idag är det redan en toppendag!
Igår var jag fattig och en konflikt som jag trodde var begraven blåstes till liv igen.
Idag är konfliken löst och pengar har landat på kontot. Tänk så fort vinden kan vända!
Att gå runt med en olöst konflikt tar verkligen energi. Ta tag i det direkt och red ut!
Igår var jag hemma med rastösa, tjuriga, uttråkade barn. I kombination med min usla dag, blev vi alla krigare. Idag är de på skola och dagis, och jag njuuuuuuuter av tystnaden hemma och kan sitta i min lilla vrå och tänka. Life is good! :-))

Att snabbt komma på rätt spår igen, att vara positiv och stark är mitt överlevnadsknep. Att överleva sitt, i jämförelsevis, enkla i-landsliv det vill säga. För visst, vi har egentligen inga större bekymmer om man jämför...
Jag har sett utsvultna barn på undernäringskliniker i Manilla. Jag har sett barnen på soptipparna. Jag har sett tiggarbarn i Quito och ben söndersprängda av minor i Kambodja. Jag VET att mitt liv är patetiskt lätt. Ändå är min vardag här idag. I Lomma, Sveriges bästa kommun att bo och leva i 2010.
Man borde skämmas över sin klagovisa. Men det gör vi inte. Vi gnäller och gnäller. Vi har inte råd att köpa, köpa, köpa det vi vill ha. Det vi VILL HA, inte det vi BEHÖVER! Visst, man kan inte hela tiden gå runt och tänka på "barnen i Afrika". Våra liv är också här o nu. Inte i Afrika. Vi har våra problem precis som alla andra i världen. Och på något sätt tror jag, baserat på vad jag sett, att desto mindre du har desto lyckligare är du. Du har lärt dej att vara tacksam och ser livet som en gåva. Jag har varit i länder som Equador, Peru, Costa Rica, Kambodja, Filippinerna och Thailand. Vissa av dessa länderna är starkt korruperade och klasskillnaderna enorma. Men människorna du ser på gatorna är glada. Dom är hjälpsamma och tacksamma. Visst, är detta liksom mycket annat en generalisering, och undantag finns, men överlag är det så.
Idag tänker jag ägna mej åt tacksamhet. Se över vad jag har. Inte mätt på kontot, utan i livet!

Frihet i en liten ask - det har jag just idag. Vem vet något om morgondagen....?

C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar