onsdag 24 augusti 2011

Synestesi....

...vad är det?
I hela mitt liv har jag sett ord och siffror i färger. Månader och veckor som diagram.
Att inte alla ser månader i spalter eller veckor i vågräta rader känns för mig helt onaturligt.
Att inte 55 och 77 skulle vara olivgrönt känns ännu konstigare. Att inte alla kan se att namn som Joel är mörkblå, Elísabeth - ljusblått eller Lisa - gult tycker jag är konstigare än tvärtom. 1 - gul, 2 - röd och 3 - blå. Det var först när jag läste i Sydsvenska Dagbladet om en tjej som såg ord och tal i färger och former, som jag blev medveten att inte alla såg som jag gjorde. "Det e ju detta jag har"! skrek jag.
Synestesi.
Detta kan ju också förklara att jag ibland har svårt för namn och siffror. Jag kunde ge min högra arm på att en person bodde på nr 55, när det visade sig vara nr 77. Dessa siffror ingår i samma färgnyans därför blir färgen starkare än numret. Ibland kan jag kalla Elisabeth för Annette eller Ann-Christine - samma blåa nyans.
Hmm, skumt va? För mej helt naturligt. Jag kan å andra sidan inte förstå hur man inte kan se Moa i grönt. När du ser Januari-December...hur ser du månaderna då? I staplar såklart!! Inte...?

Allt är så underligt att vi ser ord och månader på olika sätt. Vad betyder det?
För en gångs skull är jag iallafall fascinerad av mej själv. Ha ha ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar