onsdag 21 september 2011

Systemteori...
...vilket oerhört ointressant ord. Tråkigt ord. Vad har det med coaching att göra? Det låter kantigt och själslöst.
Det var med tunga steg som jag gick till min föreläsning igår på Malmö Högskola, för att lyssna på just Systemteori eller Systemcoaching som det även kallas.
På 5 minuter hade jag helt fastnat och polletten trillade ner! För mej som blivande coach och samtalsledare, är detta ett självklart sätt att tänka. Hur kan man inte tänka i system? Jag ska förklara...

Länk till Boken

Ett system består av tex familj -> arbete -> kollegor-> företag-> styrelse-> huvudkontor-> etc..
Så här; Du vaknar en morgon trött och eländig. Huvudet dunkar, barnen skriker och stressen är under skinnet på dej. Du masar dej iväg till arbetet men har lämnat din gnista hemma. Helst av allt skulle du vilja stanna hemma och lyssna på tystnaden. Ditt dåliga humör gör att du fattar dåliga beslut på arbetet. Dina kollegor får en dos av ditt dåliga humör, även om du tycker att du gör ditt bästa för att inte visa det. På utvecklingssamtalet med chefen är din stubin kort och du accepterar inte hans löne-erbjudande. Du lämnar hans kontor med självömkan och en chef på dåligt humör.
Din kollega som fått smaka på ditt dåliga humör hela dagen tar med sig det hem till sin familj och sina barn som får en trött och írriterad mamma/fru som blivit dåligt behandlad hela dagen. De dåliga besluten du tagit påverkar personen i andra änden som inte fått igenom sina krav och i sin tur får en utskällning av sin chef.
Din chef är på dåligt humör och nedstämd på styrelsemötet och känner sig ofokucerad i viktiga beslut. Dessa oklubbade beslut kan då inte levereras huvudkontoret som väntar på svar.

Detta är såklart en grav överdrivning. De flesta kan bita ihop och låter sig inte påverkas av andras dåliga humör. Men sker detta upprepade gånger blir det till sist slitningar bland kollegor eller vänner emellan.

Många, många av oss skyller ifrån oss. Det är helt klart den enklaste vägen OCH den minst smärtsamma. Att se till sina egna brister är både smärtsamt och arbetskrävande. Vi skyller då istället på människorna ikring oss. "Han kommer alltid försent" , "Hon är alltid så arg på mej", "Hon slabbar så i köket", "Han gör ett dåligt jobb! I sådana situationer är det viktigt att se till HELHETEN.
Vad är anledningen till din kollegas dåliga tidsplanering? Vad är dina egna värderingar och varför är det viktigt för dej att komma i tid?
Personligen kan jag inte förstå de personer som bara ser i och runt sin egen sfär. Som aldrig ser bortom sina egna värderingar. För mej finns det bara HELHETER inget annat! Det finns alltid en anledning till varför människor agerar och är som dom är.
Som samtalsledare kallas vi in, för att som tredje part förmedla och få klienterna att se till problemlösning och till helheten.

I mobbing fungerar det på samma sätt. Den mobbade eleven tas ur klassen och sätts i en ny, för att på ett snabbt sätt "lösa problemet". Inga åtgärder tas vid, och mobbaren, som oftast är det största problemet, läggs det ingen energi på. Hur har egentligen mobbaren det hemma? Hur har mobbarens föräldrar det på sina arbeten etc...

En otroligt spännade teori tycker jag!
Jag har hittat hem med denna teori! Det är precis så här jag vill att mitt framtida arbete ska vara. Som samtalsledare vid konflikter. Jag har hela tiden vetat hur jag vill arbeta men visste inte att det hette Systemcoaching.

Så ta på dej dina glasögonen om du inte fattat sytemteori. Det är dags att skärpa till blicken och inte tro att du att kung över rätt och fel.

C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar