onsdag 12 oktober 2011

Att vilja....

...är det detsamma som att verkligen vilja? Länk till Peters Bok
Igår på min föreläsning med fantastiska Peter Nisses pratade vi om VILJAN. Viljan är ett stort inslag i coaching och mentorskap. Varför skulle du annars gå till en coach/mentor om du inte vill? Men även om viljan är vag så finns den där långt inne, du vet inte bara hur du ska hitta den.
 Många gånger hör man folk säga "Jag kan inte för jag har inte pengar till det", "Jag kan inte för jag har inte resurserna", "Jag kan inte för skola och dagis styr mina tider", "Jag hinner inte" mm mm

Detta var jag för ett par år sedan.
Men ett möte med en klok kvinna ändrade min syn på det hela.

Kvinnan hade 6 barn med två män, frånskild, träningsfreak, energisk, egen företagare som startat upp ett otal företag, författare, föreläsare, intuitiv och otroligt erfaren och klok. Varje gång jag träffade henne tänkte jag  Hur orkar hon och vart får hon sin energi från?
Vi samtalade om drömmar och framtidsvisioner en dag och jag hörde mej själv säga "Jag kan inte för....bla bla bla....min man är borta 5 dagar i veckan....bla bla bla...jag en ju själv med barnen på kvällarna..."
Då sa hon: Allt det där har jag också gått igenom. Jag har varit ensamstående många år, men du måste se till de verktygen du har. Vilken tid har du över? När på dygnet är du själv och när har du en lucka? Om det så bara är 1-2 timmar per dag så jobba på din dröm eller ditt mål då. Tid har du alltid, det gäller bara att prioritera och planera sin tid väl."
Just så är det.
Att se de verktyg som finns och inte de som inte finns. Möjligheterna - inte hinderna. Styrkorna - inte svagheterna.
Jag är helt säker på att alla har tid, och att alla har en gömd guldgruva inom sig. (Och du, våga inte skaka på huvudet nu! Du har en hel verktygslåda, men var har du gömt den...?)

Vad grundar sig outtalad vilja i? Varför delar vi inte med oss av våra mål och drömmar?

Troligtvis i en rädsla av att ta plats, verka skrytsam, framstå som en drömmare eller svaghet i självkänslan.
För visst har vi alla hört "Ha, hur ska du klara det du som inte ens..."
Ganska snabbt trycks vi ner redan från barnsben. Jantelagen...?

Det är så underbart med alla dessa människor som förverkligar sig själva. Allt från näringslivschefen som blir trollkarl till Ica-kassörskan som blir jurist. Den misshandlade kvinnan som bryter sig loss och missbrukaren som blir ren. Ja, t.o.m min trotsiga 3 åring som håller på att frigöra sig med en enorm vilja!
Faktiskt även jag som har 2 deltidsjobb, 100% student och 2 barn. Jag är stolt över min vilja även om den är knölig och besvärlig ibland.

Var har du för dröm?
Vad har du för verktyg?
HUR STARK ÄR VILJAN?

C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar